Türkçe Güzel Okuma Yarışması Başvuruları Başladı
T.C.
BERLİN BAŞKONSOLOSLUĞU
EĞİTİM ATAŞELİĞİ
2023 YILI TÜRKÇE GÜZEL OKUMA YARIŞMASI ŞARTNAMESİ
1- GENEL AÇIKLAMALAR:
T.C. Berlin Başkonsolosluğunun himayelerinde, Başkonsolosluğumuz görev bölgesinde Türkçe ve Türk Kültürü derslerine devam eden öğrenciler için "Türkçe Güzel Okuma Yarışması" düzenlenecektir.
A- AMAÇLAR:
Türkçe Güzel Okuma Yarışması amacıyla okullarda, bölgelerde yapılacak hazırlıklar ve elemeler; Berlin'deki final yarışmaları etkinlikleriyle görev bölgemizdeki öğrencilerimizin tanışmalarını, kaynaşmalarını; sevgi, dostluk, dürüstlük ve çalışkanlık gibi evrensel değerleri kazanmalarını sağlamak;
Öğrencilerimizin Türkçeyi bilinçle, özenle, güvenle kullanmalarına yardımcı olmak;
Onlara okuma zevki ve alışkanlığını kazandırmak suretiyle Türk dilinin ve ulusal kültürümüzün sevdirilmesine katkıda bulunmaktır.
B- YARIŞMA GRUPLARI VE KATILMA KOŞULLARI:
1. Yarışmaya Berlin Başkonsolosluğu görev bölgesindeki Grundschule'lerde ve Sivil Toplum Kuruluşlarında öğrenim gören ve Türkçe ve Türk Kültürü derslerine devam eden öğrenciler katılabilirler.
2. Yarışma, "Küçükler" ve "Büyükler" olmak üzere iki kategoride yapılacaktır.
A- Küçükler : Grundschule 3.ve 4. sınıf öğrencileri
B- Büyükler :. Grundschule 5.ve 6. sınıf öğrencileri
3. Önceki yıllarda yarışmaya katılan öğrenciler (Finalde 1., 2., 3. sırada dereceye girenler hariç) tekrar yarışmaya katılabilirler.
Yarışmaya Katılamayacaklar:
1. Türkçe ve Türk Kültürü derslerine devam etmeyen,
2. Öğrenimlerine Türkiye'de başlayıp 2018 tarihinden sonra Almanya'da devam edenler,
3. Türkçe ve Türk kültürü dersi veren öğretmenlerin, Büyükelçilik ve Başkonsolosluk çalışanların
Çocukları,
4. Bir önceki yarışmanın finalinde 1., 2., 3. sırada dereceye girenler yarışmaya katılamazlar
C- ÖN ELEMELER
a) Her okul ve STK'da küçükler ve büyükler grubunda okulu/STK'yı temsil edecek öğrencileri belirlemek üzere ön elemeler Türkçe ve Türk Kültürü Öğretmeni tarafından yapılır. Ön eleme tarihleri Berlin Başkonsolosluğu'nun programı dikkate alınarak belirlenir.
D- BÖLGE ELEMELERİ
Bölge Elemeleri tarihleri aşağıdaki gibidir:
19.11.2023 Pazar
T.C. Berlin Başkonsolosluğu / Heerstr. 21 14052 Berlin
10.00 Friedrichshain-Kreuzberg - Treptow Köpenick ? Spandau ? Steglitz-Zehlendorf Türk Eğitim Derneği ? Türk Mehter Derneği ? Forum Spandau - Charlottenburg
11.30 Neukölln ? Bilge Akademi ? Turgut Alp Camii - Yeni Camii ? Online Türkçe Dersleri
13.00 Tempelhof Schöneberg ? Şehitlik Cami ? Merkez Cami
Bölgeler ve Okullar
1. Friedrichshain-Kreuzberg - Treptow Köpenick ? Spandau ? Steglitz-Zehlendorf TED ? Türk Mehter Derneği ? Forum Spandau - Charlottenburg
1. Rosa Parks Gs. Ayhan YAYLA
2. Mary Poppins Grundschule Aylin SAYIN GÖNENÇ
3. Bürgermeister-Herz Gs. Bahar G. Boşnak
4. Kiefholz Gs. Müge İnkaya
5. Bouche Gs. Müge İnkaya
6. Ernst-Ludwig-Heim-Gs. Mustafa Kaplan
7. Christoph-Földerich-Gs. Bekir İŞÇİ
8. Eichendorff Grundschule ? Bekir İŞÇİ
9. Nehring Grundschule ?Mustafa KAPLAN
10. Linden Gs. Merve SUNGUR
11. Robert Reinick Gs. Nilgün ÇINAR
12. Gs. am Weinmeisterhorn Gökhan TURUNÇ
13. Clemens Brentano Gs. Dilek ÖZTÜRK
14. TED Türk Eğitim Derneği ? Dilek ÖZTÜRK
15. Türk Mehter Derneği İhsan DURHAT
16. Forum Spandau Mustafa KAPLAN ? Mustafa EMRE
17. Kocatepe Camii Bahrinur POLAT
18. Ervin von Witzleben GS ? Bora ALİOĞLU
2. Neukölln ? Bilge Akademi ? Turgut Alp Camii - Yeni Camii ? Online Türkçe Dersleri
- Theodor Storm Gs. Burhan Erden
- Oscar-Heinroth Gs. Burhan Erden
- Lisa Tetzner Gs. Duygu Akgüç
- Wetzlar Gs. Ümit Çağatay
- Zürich Gs. Nilgün Çınar
- Schule am Sandsteinweg Dilek ÖZTÜRK
- Grundschule am Teltowkanal Bahar Gezgen Boşnak
- Regenbogen Gs. Ceren Boz
- Yeni Camii Mustafa YILMAZ
- Yeni Camii Bekir İŞÇİ
- Turgut Alp Camii ? Nergis KARACA
- Online Türkçe Dersi ? Müge İNKAYA
- Online Türkçe Dersi ? Bahar GEZGEN BOŞNAK
3. Tempelhof Schöneberg ? Şehitlik Cami ? Merkez Cami
1. Scharmützelsee Gs. Esra GÜVENİR
2. Stechlinsee Gs. Duygu Akgüç
3. Lindenhof Gs. Duygu Akgüç
4. Friedenauer Gemeinschaftsschule İhsan Durhat
5. Paul-Klee-Gs. Merve Sungur
6. Rudolf-Hildebrand-Gs. Aylin SAYIN GÖNENÇ
7. Bruno H. Bürgel Gs. İhsan Durhat
8. Tempelherren Gs. Nergis KARACA
9.Mascha Kaleko Gs. Esra GÜVENİR
10. Ikarus Gs. Nazlı Parlak Yapalak
11. Werbellinsee-Gs İhsan Durhat
12. Carl Sonnenschein Nazlı Parlak Yapalak
13. Şehitlik Cami Dilek ÖZTÜRK
14. Şehitlik Cami Bekir İŞÇİ
15. Merkez Cami Mustafa EMRE
E- FİNAL YARIŞMALARI:
TARİH : 03 Aralık 2023
SAAT : 14:00
YER : T.C. Berlin Büyükelçiliği - Tiergartenstr. 19-21 10785 Berlin
F- YARIŞMALARLA İLGİLİ DİĞER HUSUSLAR:
METİNLER:
Seçilecek metinler Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığının "Yurtdışındaki Türk Çocukları İçin Türkçe Dersi Eğitim Programlarında" belirtilen niteliklere haiz olmalıdır.
Seçilen metinler, her iki yaş grubu için farklı, yarışmacı sayısı kadar kapalı zarfla hazır bulundurulur. (Ayrıca her Jüri üyesine birer tane örnek hazırlanmalı-Okuma esnasında takip için.)Metinlerdeki sözcük sayısı küçükler için 80-90, büyükler için 100-110 arasında olacaktır.
Yarışmaya katılan öğrenci okuyacağı metni daha önceden hazırlanan zarflar arasından kendisi seçerek belirleyecektir.
SEÇİCİ KURUL VE DEĞERLENDİRME:
1. Ön elemelerin seçici kurulları bölgenin genişliği ve öğretmen, öğrenci sayılarına göre bölge başkanlarınca oluşturulur.
2. Final yarışması 6 Jüri üyesi ve bir saymandan oluşturulur.
3. Her Öğretmen görev yaptığı bölgenin ön elemesinde yarışmaya öğrenci göndermese dahi gerektiğinde görev almak üzere yarışma saatinden en az 15 dakika önce konsoloslukta hazır bulunacaktır. (Kendileri komisyon tarafından görevlendirilmedikçe, dersi olanlar eğitim-öğretime devam edecektir.)
4. Finallerde seçici kurul, Eğitim Ataşeliği ve komisyon tarafından oluşturulur.
5. Yarışmacılar, seçtikleri metinleri sesli olarak seçici kurulun önünde okurlar.
Değerlendirmede aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:
1. Ses tonunu ayarlama.
2. Vurguları yerinde yapma.
3. Noktalama işaretlerini dikkate alma.
4. Akıcı ve anlamlı okuma.
? Değerlendirme 100 puan üzerinden ve gizli olarak yapılır. Yarışma bitmeden puanlar açıklanmaz.
? Ön elemelerde yarışmacıların puanları seçici kurul üyesinin verdikleri puanların toplanması ile belirlenir. Kurul üyelerinden en az ve en yüksek puan veren iki üyenin puanları değerlendirme dışı bırakılır.
? Final yarışmasında jüri üyeleri öğretmenler dışında farklı meslek guruplarından oluşturulduğu taktirde en az ve en yüksek puanın silinmesi kuralı uygulanmayacak; Jüri üyelerinin puanlarının toplanması ile değerlendirme yapılacaktır.
? Her Jüri üyesine ayrı ayrı değerlendirme formu verilecek. Üzerinde kazıma, Silme yapılmamasına dikkat edilecektir.
? Puanların eşitliği halinde kuraya başvurulacaktır.
SEÇİLECEK METİNLERLE İLGİLİ TEMEL İLKELER:
Yurtdışındaki Türk çocuklarının Türkçe derslerinde işlenecek metinlerin seçiminde ve bu öğrencilerin ana dillerini, kültürlerini, kimliklerini tanıyıp koruyabilmeleri için büyük bir titizlik gösterilmelidir. Metinlerin seçimindeki temel ilkeler aşağıda sıralanmıştır.
- Türkiye Cumhuriyeti'nin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğüne saygı ve bağlılık ilkesi esas alınır.
- Türk Milli Eğitiminin genel amaçlarına ve genel ilkelerine uygun olmalıdır.
- Herhangi bir ideolojiyi benimsetecek ifade yer almamalıdır.
- Atatürk ilke ve inkılâplarına aykırı nitelik taşımamalıdır.
- Ulusal kültürümüzün en canlı, birleştirici, ulus ve yurt sevgisini güçlendirici eserlerinden seçilmelidir.
- Türk ve Dünya edebiyatının en seçkin eserlerinden seçilmelidir.
- Öğrencilere Türk dilini sevmelerini, kurallarını sezmelerini; onların, gelişim süreçleri içinde Türkçeyi bilinçle, özenle ve güvenle kullanmalarını sağlayacak nitelikte olmalıdır.
- Öğrencilerin okuma zevki ve alışkanlığı kazanabilmeleri için gelişim düzeylerine uygun, ilgi ve ihtiyaçlarına cevap veren eserleri okumaya yöneltici ve özendirici örnekler olmalıdır.
- Öğrencinin demokratik kişilik geliştirmesine yardımcı olacak nitelik taşımalıdır.
- Sevgi, barış, dostluk, dürüstlük, çalışkanlık gibi evrensel değerleri içermelidir.
- Öğrencilere, bilimsel, eleştirici, doğru, yapıcı ve yaratıcı düşünme yollarını kazandıran özellikler taşımalıdır.
- Öğrencinin yaratıcılığını ve hayal gücünü geliştirici nitelikte olmalıdır.
- Öğrenciyi araştırma ve incelemeye yöneltici özellik göstermelidir.
- Öğrenciyi yaşamdaki gerçeklerden düzeyine uygun olanlarla yüzleştirecek nitelikte olmalıdır.